luni, 3 ianuarie 2011

Annick de Souzenelle - Egiptul Interior sau cele zece plagi ale sufletului

  Annick de Souzenelle – “Egiptul interior sau cele zece plagi ale sufletului” –  “Exodul” , relatarea biblica a iesirii poporului evreu din Egipt, altfel! Indraznesc sa spun ca Biblia a fost scrisa dupa modelul Inconstientului(desi asta ar presupune ca cineva realmente sa fi fost atat de inteligent si atat de fin observator incat sa fi inteles existenta celui de pe urma dar si sa fi descifrat modul sau de functionare, cu toate astea similaritatea mi se pare impresionanta).....cand spun asta ma refer la acele mesaje subtile, inteligente, codificate a caror descifrare ar duce la eliberarea omului de angoase. Desigur ca am trecut peste pragul “crede si nu cerceta” dar omul modern a sarit cu mult peste prag si a dat cu capul in altul ....nu crede in nimic si mai mult de atat distruge si uita tot ce tinea de “crede si nu cerceta” fara a tine cont de faptul ca se afla astazi din nou intr-o extrema....avem nevoie de o alternativa si poate reinterpretarea textelor biblice ofera exact aceasta alternativa. Cartea “egiptul interior sau cele zece plagi ale sufletului”  propune exact aceasta paralela ,sustinuta de cercetari si scrieri, intre cele zece plagi care se abat asupra egiptenilor al caror faraon nu vrea sa asculte cuvantului Domnului trimis prin mesagerul sau Moise si zece incercari prin care omul trebuie sa treaca in viata pentru a se elibera de conditia sa de “egiptean” si pentru a obtinere o crestere in plan vertical. Am sa o spun direct...cartea nu este una usor de digerat dar daca vrei sa o citesti am sa iti dau un sfat pe care l-am primit si eu in legatura cu astfel de carti...trebuie citita cu mintea intrata in modulul intuitiv. Nu am de gand sa fac un referat pe tema acestei carti ,in schimb am decis sa impart cu voi din ceea ce am gasit esential in cadrul lucrarii:

-          “Miturile indruma si revigoreaza energia “semintei” noastre ; ele reprezinta Cuvantul dumnezeiesc care nimiceste parazitarea diabolica [...] si reda puterii de germinare programarea sa initiala; ele ne arata directia iesirii “spre inalt” din labirintul lumii animale, pentru a intra intr-un spatiu uman.
-           “Samanta Pomului devenita Om , deci cea a fiecarei fiinte umane este YHWH[...] tetragrama divina care inseamna “Eu Sunt”...Isus spune : “Eu sunt  mai inainte de  a se fi nascut Avraam” si “ Caci daca nu veti crede ca Eu Sunt , veti muri in pacatele voastre”. Robia poate fi inteleasa ca incatusarea Numelui Sfant in Om
-           “ YHWH i se arata lui Moise si acesta aude chemarea[...] dar nu-l putem cunoaste pe YHWH in pamantul Egiptului.Egiptul , in ebraica, este in esenta o matrice de apa care inchide un fetus in ea . Constrans sa stea acolo fetusul Israel nu se va naste decat prin suflul vointei lui YHWH , a carui dorinta este ca acest popor sa paraseasca Egitul “pentru a-i oferi un cult si a-L cunoaste pe El”
-           “ Pamantul robiei este o matrice pentru cel care se verticalizeaza, un mormant pentru cel care ii cade in mreje”
-           “Mecanismul “caderii acesta este: omul care uita de Grauntele divin care zace in el devine animal. Tatal (daca omul se mai gandeste la el) isi are lacasul in inaltul cerului si dimensiunea Fiului, vocatie suprema a omului, este astfel zaarnicita; din suflul divin omului nu-i ramane decat respiratia necesara pentru a supravietui in mizerie”
-           
 Prima Plaga: “ Apele preschimbate in sange”

 Iesirea 7. 19 “Si a mai zis Domnul catre Moise : <Sa zici lui Aaron, fratele tau : Ia toiagul in mana si intinde-ti mana asupra apelor Egiptului : asupra raurilor lor, asupra lacurilor lor si asupra oricarei adunari de apa ; si se vor preface in sange si va fi sange in toata tara Egiptului, in vasele de lemn si in cele de piatra!> Si asa s-a intamplay. Dar si magii Faraonului au facut la fel si Faraonul isi invartosa inima, cum spuse YHWH...”

-          “Omul inconstient ucide, chiar daca “respecta” categoriile morale ale binelui si raului[...] se ucide cu vorba sau cu seful,manifestari care devin  patima in omul inconstient[...] “Constiinta buna” nu este “constiinta”.Prima este tributara unei etici moraliste, a doua e rodul unui efort de schimbare launtrica ce-si propune sa dobandeasca o calitate de viata superioara.”
-          “In exterior apa care se face sange este obiectivarea a ceea ce se intampla in inima egipteanului- omul inconstient- ale carui energii se manifesta prin cuceriri ucigatoare. Dar incercarea ne mai arata ca are loc si o alchimie in interior, in inima Evreului – omul destinat sa iasa din Egipt, adica omul care va parasi zona Inconstinetului. Ea prevesteste o izbanda interioara.Are loc o prima transformare”
-          “Nu exista buni si rai,ci oameni la care apare constiinta la diverse niveluri calitative si oameni care se mai raporteaza inca la o constiinta noua incep sa-si dea seama de aspectele care le-au mai ramas puerile si care sunt partase la crima: acum iau calea spre desavarsire”
-           

A doua Plaga : Broastele
Iesirea 8, 1-4 :” Atunci a zis Domnul catre Moise:<Intra la Faraon si-i zi:Asaa graieste Domnul:Lasa pe poporul Meu ca sa-Mi slujeasca.Iar de nu vei vrea sa-i lasi, iata Eu voi lovi toate tinuturile tale cu broaste.Raul va misuna de broaste si, iesind,acestea se vor sui in casele tale,in dormitoarele tale, in paturile tale,in casele slujitorilor tai si ale poporului tau,in cuptoarele tale si in aluaturile tale ; Pe tine, pe poporul tau si pe toate slugile tale se vor sui broaste> Si asa a fost. Dar au facut acelasi lucru si vrajitorii Egiptenilor cu vrajile lor. Si inima Faraonului s-a invartosat, asa cum spusese YHWH.”

- “Broasca este un animal care traieste intr-un mediu umed si care sare pe uscat. Sa ne amintim ca in contextul biblic , dialectica uscatului si a umezelii simbolizeaza dialectica luminii si a intunericului, a constientului si a inconstientului: este dialectica Pomului Cunoasterii. In multe povestiri se considera ca broasca reprezinta iesirea la suprafata a partii feminine ascunse in adancuri.”
- “Broasca este simbolul cunoasterii de sine,ascunsa in inconstient(in ape).Omul ajunge sa se cunoasca prin constientizarea celeilalte “parti” a lui, cufundate in adancul inconstientului.”
- “Evreul [...} incepe sa simta ca fiecare intamplare este ecoul arhetipului care o guverneaza:”apele de pe pamant” sunt ecoul “apelor din ceruri” despartite in cea de-a doua zi a Genezei, dar impreuna numaidecat in imbratisarea despre care am mai vorbit. Evreul intelege dupa semne ca glasul broastei il indeamna la “Nunta” cu sine insusi.

A treia Plaga: Tantarii
Iesirea 8, 16-19 : “ Atunci a zis Domnul catre Moise : <Spune lui Aaron : Intinde-ti toiagul tau cu mana si loveste tarana pamantului [...]; ea se va face tantari in tot pamantul Egiptului. Si au facut ei asa. Aaron si-a intins toiagul cu mana sa si a lovit tarana pamantului si s-au ivit tantari pe oameni si pe vite. Toata tarana pamantului s-a facut tantari pe tot pamantul Egiptului. Au incercat atunci si magii cu vrajile lor sa faca tantari, dar n-au putut. Si au ramas tantarii pe oameni si pe vite. Si au zis magii catre Faraon : <Acesta este degentul lui Dumnezeu>. Dar inima lui Faraon s-a invartosat si nu i-a ascultat, dupa cum spusese Domnul”

-          “Prin “pamant” intelegem pamantul, substanta launtrica a lui Adam si prin atributul lui Adam (sau al Omului) de “tarana” intelegem puzderia nebanuita de comori potentiale care zac in inconstientul lui. “Tarana pamantului”semnifica aici tarana pamantului exterior,formala, reprezentata de multimea inventiilor,a realizarilor, a tehnicilor, a filosofiilor – sisteme de gandire si ideologii, a institutiilor etc, pe care Omul le-a organizat si in care s-a eliberat progresiv doar de dominatia universului exterior.Omul cazut in pacat, simbolizat de “Egiptean” dar si, intr-o anumita masura , de “Evreu” atata vreme cat ramane alaturi de tiranul sau, nu face decat sa deplaseze polii robiei,caci il vom vedea devenind tot mai dependent de ceea ce produce,fapt care se ridica impotriva sufletului sau.[...] Omul a ajuns sa creeze o lune care iesedin arhetipurile ei interne, o luna anarhica,bolnava,in care se instaureaza o ordine falsa.[...]In cazuri extreme , aceasta lume se transforma intr-o puzderie de tantari care misuna peste tot , traiesc, dar provoaca moartea.
-          “Egipteanul” din fiecare dintre noi venereaza ceea ce afirma ; confera valori absolute, valori de idoli. cunoasterii si aplicatiilor acesteia.De la cel mai tanar pana la cel mai varstnic, nimeni nu vrea sa isi puna la indoiala certitudinile, toti ne idolatrizam gandurile[...] Pentru “Evreu”, nici o tarana nu este obiect de veneratie.Redata menirii ei ontologice, tarana cunoaste uriasa fertilitate pe care o fagaduia.”
-          “Fiind tarana, “Evreul” se intoarce in tarana – intorcandu-se in pamantul sau interior, intrucat asa a fost fagaduinta divina facuta lui Adam :” Iin sudoarea fetei tale iti vei manca painea ta , pana te vei intoarce in panantul din care esti luat; {pamantul-mama interioara} ; caci pamant esti si in pamant te vei intoarce”.[Facerea]

A patra plaga “ Taunii

“Zis-a Domnul catre Moise : <Scoala maine de dimineata si iesi inaintea lui Faraon in vremea cand el are sa iasa la apa, iar tu sa-i zici : Asa graieste Domnul : Lasa pe poporul Meu ca sa-Mi slujeasca in pustie! Daca insa nu vei lasa pe poporul Meu, iara Eu voi trimite asupra ta,asupra slujitorilor tai, asupra poporului tau, si asupra caselor voastre tauni, si se vor umple casele Egiptenilor de tauni si pamantul pe care traiesc ei. Si voi osebi in ziua aceea pamantul Gosen, in care locuieste poporul Meu , ca acolo nu vor fi tauni, ca sa stii ca Eu sunt Domnul in mijlocul acestei tari. Voi face deosebire intre poporul Meu si poporul tau si chiar maine va fi semnul acesta pe pamant> Si a facut Domnul asa. Dar Faraon si-a invartosat inima si de data aceasta si n-a lasat poporul sa se duca”
-          [...] putem incepe sa deosebim cine este Arob , acest taun ce se raspandeste pe pamantul Egiptului; El este Duhul Sfant care adie pentru a indemna Omul sa-si asume “o seara”, sfarsitul unei zile, pentru ca , dupa o noapte de intuneric, sa rodeasca o noua zi” ( Arob –cuv. ebraic = taun, cuvant care se aseamana cu Ereb care inseamna “a se intuneca”  si Arob, “corbul” care apare si in mitul biblic al lui Noe).”Omul care refuza seara , refuza in acelasi timp noua zi,rod al noptii trecute.Refuzand seara si opunandu-se Duhului Sfant, Omul se opune propriului duh.Arob, care simbolizeaza Duhul Sfant, il ravaseste pe cel ce nu intra in suflul lui si care nu va dainui in fata Lui, pe Egiptean, dar il intareste pe “Evreu” in Gosen, pamantul pe care isi va pune temelia casei.
-          “Duhul lui Dumnezeu, a carui lucrare nu o ingaduim astazi, patrunde in casele noastre. In fata lui, Duhul Omului se destrama, creeaza boli si mai ales boli psihice, dupa parerea noastra. Ar trebui sa le numim “boli noetice” (de la cuv. grec nous= spirit) caci sufletul se destrama doar daca intra in conflict cu Duhul, pe cand menirea sufletului este de a se cununa cu Duhul.
-          “Omul desprins ed arhetipurile sale fondatoare, devenit inoperant in afara suflului divin, este absorbit intr-un psihism distrugator. In loc de a merge catre extazul realizarii sale printr-o cununie cu mama adancurilor, Omul cauta inconstinet un fel de beatitudine si se contopeste cu ea, intr-o regresie care il aduce aproape de stadiul de fetus si aproape de moarte. Angoasa existentiala ajunge la paroxism. Si spitalele noastre psihiatrice[...] incapabile de a diagnostica “taunul” , intrucat nu tin seama de chemarea Duhului, isi ascund lipsa de pricepere in spatele unei chimioterapii ce mascheaza efectele raufacatoare ale spiritului uman dezorganizat in fata Sfantului Duh pe care-l refuza.”
-          “Evreul” poate recunoaste si intampina corbul ; impreuna cu Duhul Sfant, merge spre profunzimile sale ; merge in intampinarea intunecimilor sale si a demonilor sai cu care va trebui “ sa se cunune” , sa-i patrunda pentru ca in aceasta moarte sa se faca intoarcerea si sa izvorasca lumina.   “Egipteanul” se pierde in tenebrele proproo ; demonii sai pun stapanire pe el, il ucid , insa el nu-si da seama si proiecteaza in afara sa, asupra altuia, pe care-l acuza, sursa suferintelor lui.”


A cincea plaga : Ciuma

Iesirea 9. 1-7 : “ Atunci a zis Domnul catre Moise : <Intra la Faraon si-i spune : Acestea zice Domnul Dumnezeul Evreilor : Lasa pe poporul Meu sa-Mi slujeasca! Iar de nu vei vrea sa lasi e poporul Meu, ci-l vei mai tine, iata, mana Domnului va fi peste vitele tale de la camp : peste cai, peste asini, peste camile, peste boi si va fi moarte foarte mare. Dar va face Domnul osebire in ziua aceea intre vitele Istraelitilor si vitele Egiptenilor : din toate vitele fiilor lui Israel nu va muri nici una> Si a pus Domnul soroc si a zis : <Maine va face Domnul aceasta in tara aceasta!> Si a doua zi a facut Domnul aceasta si au murit toate vitele Egiptenilor iar din vitele fiilor lui Israel n=a murit nici una. Atunci a trimis Faraon sa afle si iata din toate vitele lui Israel nu murise nici una...Dar inima lui Faraon s-a invartosat si nu a lasat poporul sa se duca.”

-“Sabia e prezenta in aceasta plaga, in absoluta ei rigoare si in nesfarsita ei tandrete, Sabia cu doua taisuri, asezata odinioara la rasarit de Eden, pentru ca Israel este acum in calatorie spre rasaritul sau.[...] In aceasta a cincea plaga Sabia este [...] prezenta si pune in randuiala “animalele interioare” ale Evreului, “sufletele sale vii” din ziua a cincea. In exterior , aceeasi Sabie ucide animalele Egiptenilor, ce reprezinta obiectivarea energiilor interioare.Nestapanite , aceste energii, fac din omul care nu-si cunoaste Numele (YHWH) jucaria lor.Textul enumera aceste “animale” : -calul, ca simbol al libidoului/ - asinul, ca simbol al ascultarii, supunerii si in consecinta, simbolul sclaviei sau al eliberarii/ - camila, ca simbol al calatoriei in pustiu si al depasirii obstacolelor, /-vitele mari, care sunt legate de “triada placere-posesiune-putere”/-vitele mici, ce preprezinta “pulberea” darurilor interioare,care in ele insele au puterea verticalizarii,dar care, neprelucrate, devin hrana sarpelui din Geneza ETC.
-“La Evrei, aceste “animale” sunt jertfite pe altarele interioare. Asta inseamna ca Omul care lucreaza asupra lui insusi, asupra libidoului, spre exemplu, moare in calitatea sa de “cal” si invie intr-o alta dimensiune simbolizata de acest animal.”
-“Omul de astazi transforma totul in “obiecte” , incepand cu Omul insusi.Privirea pe care fiecare o arunca asupra lui insusi si asupra altuia nu are o dimensiune spirituala. Omul nu este privit decat ca o “caramida”, neavand valoare decat ca o marfa. Bolnav fiind, el este privit ca un obiect, redus la membrul sau organul bolnav ; el este un rinichi, un ficat, un femur, sau un stomac, si aceste elemente, la randul lor, nu sunt privite decat ca mecanisme care nu-si mai indeplinesc functia. Din aceasta perspectiva, dupa tratament, mecanismul va functiona din nou, fara indoiala, dar medicul, daca nu cunoaste Logosul, va da nastere la o noua “ciuma”[...]Si Omul care se priveste pe sine ca un sistem ce trebuie sa functioneze pentru cea mai mare placere a sa sau pentru placerea altuia, sau chiar “pentru Slava lui Dumnezeu”, in serii de fapte bune sau asceze secatuite de datorie, creeaza “ciuma”.Dumnezeu Insusi, daca este “obiectivat”, devine ucigator.”
-“Omul Evreu incepe sa se inalte, verticalizandu-se si intrand in comuniune cu Cuvantul (Logos). Omul Egiptean coboara in inconstienta sa si nu considera reale decat lucrurile sensibile pe care el le percepe pe calea simturilor. Intr-adevar , el este orb si surd”


A sasea plaga : Lepra

Iesirea 9. 8-12 : “Iarasi a grait Domnul cu Moise si cu Aaron si a zis : < Luati-va cate o mana plina de cenusa din cuptor si s-o arunce Moise spre cer inaintea lui Faraon si a slujitorilor lui. Dar i se va starni pulbere in tot pamantul Egiptului si vor fi pe oameni si pe vite rani si basici usturatoare in toata tara Egiptului>. Deci, au luat ei cenusa din cuptor, au mers inaintea lui Faraon, a aruncat-o Moise spre cer si s-au facute bube cu puroi pe oameni si pe vite. Si magii n-au putut sta impotriva lui Moise din pricina ranilor, pentru ca erau bube pe ei si in tot Egiptul. Domnul a invartosat inima lui Faraon si nu l-a ascultat , cum zice Domnul lui Moise.”

-          “Incepand cu aceasta , a sasea plaga. se deschide luna a sasea a formarii copilului Israel in matricea Egiptului , luna esentiala pentru orice maternitate. In aceasta luna, in viata intrauterina, copilul este , asa cum am vazyt, format din punct de vedere anatomic si fiziologic.”
-          “Domnul(YHWY)cere lui Moise si lui Aaron sa arunde in ochii lui Faraon cenusa din cuptor, aceasta simbolizand ceea ce nu a constituit obiectul arderii sau ceea ce nu a ars suficient. Arderea in Marea Lucrare a cununiei launtrice este intr-adevar cea care transforma omul in pulbere – pulbere si cenusa ; ea distruge structura primului “eu” ; necesar dar narcisistic, pentru ca el sa se reconstruiasca in lumina persoanei profunde, pe care doar iubirea o poate ajuta sa apara.”
-          “Pulberea de cenusa aruncata in ochii lui Faraon reprezinta iluzia puterii “eului” care refuza sa moara in matricea focului, refuza sa se transforme icenusa pentru a renaste la o mai profunsa dimensiune a fiintei sale. In loc de a-si urma cresterea , energia “eului” se reduce la categoriile animalice, prin care isi pierde orice echilibru”
-          “ Lepra care se raspandeste asypra oamenilor si animalelor si irumpe in “pustule” sau in “umflaturi”, este o impaunare a eului narcisiac, mergand pana la paranoia cea mai tragica. In text, numele acestei maladii, lepra, revine de patru ori. Numarul patru exprima , desigur, inchiderea intr-o matrice, dar, in cazul de fata. aceasta matrice se transforma in mormant.Cuvantul Lepra exprima ideea de “prabusire” , ideea unui foc ce nu a reusit sa se inalte spre verticala printr-o flacara purificatoare, dar care, rasfrant pe orizontala, produce umflaturi.(Bolile de piele sunt, de altfel, in medicina energetica, cele ale unei arderi care nu s-a realizat).
-          “Maladia de lepra din aceasta incercare ii priveste si pe marii tirani ai Istoriei. Ea denunta cruzimea lor. Totalitarismele, oricare ar fi ele, chiar si cele religioase sau sacre, tin de un fel de supraeu colectiv, alimentat de odeologia unui orgoliu nemasurat.”


A saptea plaga : Grindina
Iesirea 9, 22-35 : “Si a zis Domnul catre Moise : <Intinde mana ta spre cer si va cadea grindina peste tot pamantul Egiptului : peste oameni, peste turme si peste toata iarba campului din pamantul Egiptului!> Atunci si-a intins Moise mana spre cer si a slobozit Domnul tunete, grindina si foc pe pamant ; si a plouat Domnul grindina pe pamantul Egiptului. Aceasta a fost o grindina foarte mare si printre grindina ardea foc, cum nu mai fusese in tot pamantul Egiptului, de cand se asezasera oamenii pe el. Grindina aceasta a batut in tot pamantul Egiptului, tot ce era pe camp, oameni si dobitoace : toata iarba campului a batut-o grindina si toti pomii de pe camp i-a rupt grindina.Numai in tinutul Gosen , unde traiau fiii lui Israel, n-a fost grindina. Atunci trimitand, Faraon a chemat pe Moise si pe Aaron si a zis catre ei : > Acum vad ca am pacatuit!Domnul este drept, iar eu si poporul meu suntem vinovati. Rugati-va Domnului pentru mien, sa inceteze tunetele, grindina si focul pe pamant si va voi lasa si , mai mult, nu va voi impiedica!> Iar Moise i-a zis : <Indata ce voi iesi din oras, voi intinde mana mea spre cer, catre Domnul, si vor inceta tunetele ; nu va mai fi nici grindina, nici ploaie, ca sa cunosti ca al Domnului este pamantul. Dar stiu ca tu si slujitorii tai nu va temeti inca de Domnul Dumnezeu>.Atunci inul si orzul s-au stricat, pentu ca orzul era inspicat si inul in floare. Iar graul si ovazul nu s-au stricat, pentru ca acestea erau mai tarzii. Iesind deci Moise de la Faraon si din cetate si intinzandu-si mainile catre Domnul, au incetat tunetele si grindina si s-a oprit plaia. Vazand insa ca au incetat ploaia, grindina si tunetele, pacatuit-a Faraon inainte si si-a invartosat inima si el si slugile sale. Si invartosata fiind inima lui Faraon si a slugilor lui, el n-a lasat pe fiii lui Israel sa plece cum poruncise Dumnezeu prin mana lui Moise”

-          “Intinde mana ta spre cer..” Cerul exterior semnifica de asemenea cerurile launtrice cu care fiecare om este chemat sa se cunune.
-          -“In numarul sapte este prezenta o moarte spre inviere, un pol negativ al oricarei mutatii.O rasturnare radicala se petrece in orice situatie a numarului sapte. O moarte launtrica pentru Evrei, care priveste orizontul static al constiintei lor, ce trebuia sa moara pentru ca sa invie din cerurile fiintei lor un alt orizont al constiintei numit “pamant nou”. E ca un fel de cutremur al pamantului launtric , ce atinge orice fiinta care se lasa patrunsa de dinamismul implinirii sale ; o distrugere a ceea ce era, dar care nu dispare decat dupa ce a fost integrat, pentru ca sa se iveasca o lumina mai clara, un pamant mai inalt, un orizont al constiintei mult mai bogat.”
-          “Domnul (YHWH) vrea sa ne arate aici un lucru esential : necesitatea convertirii pamanturilor noastre launtrice prin puterea roditoare”[...]Adam a primit porunca ontologica de a “pazi si cultiva pamantul sau”. E vorba , in mod esential, de pamantul sau launtric ce trebuie sa rodeasca si sa dea nastere unui fiu interior, pe care “Egipteanul” il ignora, iar lucrul acesta ii este reamintit cu cruzime. Forta erotica este atotputernica in Om si despre ea e vorba in aceasta lucrare a Cuvantului pe care o arata grindina, insotita de focul tulburator prezent in ea. Aceasta este puterea “carnii”, elementul cel mai misterios si mai sacru al fiintei. legata de centrul Numelui sau si pecetluita in profunzimile cerurilor sale launtrice.”
-          “Noi ne indentificam cu acest Egiptean. “Carnea” din noi este dezgolita ; ea nu mai ramane in spatiul launtric al intalnirilor din centrul “gradinii Edenului” – gradina a bucuriei, ci se rasfrange pretutindeni, acolo unde lumea exterioara promite placere. Omul, parasind Edenul si fiind lipsit de toata bucuria, o cauta pe aceasta, in mod patimas, in noua situatie animala din ziua a sasea, in care s-a aruncat.”
-          “Instantele religioase au resacralizat, desigur, aceste elemente ale placerii, au binecuvantat casatoriile si roadele pamantului etc. , dar fara a le aseza, intr-adevar, ca temei al unei verticalizari posibile, in suflul unei convertiri spre normele ontologice”
-          “Sexualitatea, total desacralizata , separata de iubire, privita ca o realitate in sinem deschisa tuturor exceselor, altadata considerata pacat si acum semnificand pasaportul Omului “eliberat”, a determinat o explozie a tuturor structurilor mentale, sociale si chiar religioase si o dezlantuire a tuturor pasiunilor si violentelor pe care le cunoastem.”[...]”Grindina se dezlantuie si focul tulburator din ea distruge tot.Cerurile noastre launtrice sunt pustiite.”
-          “In aceasta a saptea plaga, “Evreul” cunoaste o mutatie profunsa . El asculta glasul Domnului (YHWH) prin inspiratia Duhului si este modelat in “carnea”.Logosul va patrunde, atunci, in totalitatea fiintei sale.”


A opta plaga : Lacustele

Iesirea 10, 1-6 : “Atunci a grait iarasi Domnul catre Moise si a zis : < Intra la Faraon, ca i-am invartosat inima lui si a slugilor lui, ca sa arat intre ei pe rand aceste semne ale Mele ; Ca sa istorisiti in auzul fiilor vostri si ale fiilor fiilor vostri cate am facut in Egipt si semnele Mele, pe care le-am aratat intr-insul si sa cunoasteti ca eu sunt Domnul!> Si a intrat Moise si Aaron la Faraon si i-au zis : <Asa graieste Domnul Dumnezeul Evreilor: Pana cand nu vei vrea sa te smeresti inaintea Mea?Lasa pe poporul Meu, ca sa-Mi slujeasca!Iar de nu vei lasa pe poporul Meu, iata maine, pe vremea asta , voi aduce lacuste multe in toate hotarele tale ; Si voi acoperi fata pamantului, incat pamantul nu se va mai putea vedea, si vor manca tot ce a mai ramas la voi, pe pamant, nestricat de grindina ; toti pomii ce cresc pe campurile voastre ; Vor umple casele tale, casele tuturor slugilor tale si toate casele in tot pamantul Egiptenilor, cum n-au vazut nici parintii tai de cand traiesc ei pe pamant si pana in ziua de astazi> Apoi s-a intors Moise si a iesit de la Faraon. Si s-a intamplat asa”

-          “Este evident ca aceste “semne” despre care noi aflam ca semnifica puterea de crestere a Numelui Sfant in inima Evreilor, semnifica, de asemenea si puterile demonislor devastatori la Egipteni! Fiecare plaga este o putere de transformare prin care toate lucrurile se pot implini printr-un proces comun ce incepe de la “sabie”, dar se diferentiaza dupa legea “celor doua taisuri” ce patrund in intimitatea realitatilor intalnite.”
-          “Cuvantul “lacusta”e un substantiv colectiv si exprima o inspaimantatoare multiplicitate , care ne face sa ne gandim la demonul din Evanghelie.Acesta la intrebarea lui Iisus “Care este numele tau?” raspunde “Numele meu este legiune, caci noi suntem foarte multi”
-          “Se pare ca , o data cu aceasta invazie , noi suntem in prezenta demonului care determina aparitia unei false lumini, ce ascund adevarata lumina.”
-          “Arebeh(lacusta) reprezinta “viclenia” sau “rautatea” .[...]Stapanita de un creier format din acelasi material ca si inima, si necunoscand alta dimensiune decat ceea ce izvoraste din intuneric (...) lacusta se transforma in complot,capcana, calcule....Lacusta semnifica in acest caz, demonul :devorator a ceea ce grindina a lasat”
-          “Falsii profeti ii introduc pe discipolii lor in lumile invizibile pe care ei , totusi, nu le-au cucerit si ii manipuleaza, oferindu-le iluzia “modificarii campului constiintei”, eliminand experienta mortilor si a renasterilor launtrice,singurele prin care se poate realiza integrarea reala in lumina”


A noua plaga : Intunericul
Iesirea 10.21-29 : “ Atunci a zis Domnul catre Moise : < Intinde mana ta spre cer si se va face intuneric pe pamantil Egiptului, incat sa-l pipai cu mana>. Si si-a intins Moise mana sa spre cer si s-a facut intuneric bezna trei zile in tot pamantul Egiptului. Domnul a invartosay inima lui Faraon si el n-a vrut sa le dea drumul. Ci i-a zis Faraon catre Moise : “Du-te de aici! Dar baga de seama sa nu te mai arati in fata mea, caci in ziua cand vei vedea fata mea, vei muri. Raspuns-a Moise :<Cum ai zis , asa va fi. Mai mult nu voi mai vedea fata ta!>”

-          “Numarul 9 este simbolul implinirii. Incepand de la prezenta sa aritmetica, pana la numeroasele sale aplicatii in Biblie si in Evanghelii, ca si in ritmurile noastre biologice, el este numarul plenitudinii, al maturitatii.”
-          “Intunericul reprezinta manifestarea adancului sau a abisului ce separa radical Necreatul de creat, adica pe Dumnezeu de Om.”
-          “Desigur ceea ce traiesc Evreii in cel de-al noualea ceas al lor, nu este decat un ecou inca indepartat al tenebrelor Golgotei,care fauresc Sabia. Tenebrele lor interioare se inradacineaza in cele ale lui Hristos, caci daca istoric ele le preced, in vesnicia ce inspira fiecare clipa a Istoriei, tenebrele sau intunericul Golgotei sunt primele. De la nunta din Cana pana la Inviere , Hristos a condus , ca arhetip, spre implinirea sa totala Marea Lucrare a umanitatii, traita in plan mitic de Noe, inceputa istoric de poporul sau Israel, iar istoria noastra actuala trebuie sa si-o asume pentru implinirea ei universala.Asadar ,ceea ce traiau in aceste zece plagi fratii nostri evrei e o sinteza evanghelica, pe care fiecare dintre noi trebuie sa o traim in “pamantul nostru interior Gosen”
-          “Astazi fiecare orbecaieste.Reperele de ieri au disparut. Cei care, inspaimantati, vor sa restabileasca valorile distruse ale moralei erijate in absolut se afla intr-o mare naivitate.Nici o intoarcere spre trecut nu e posibila.Intunericul face , de asemenea ca nimeni sa nu recunoasca pe altul ca frate, nimeni sa nu vada ca, injosindu-l, se injoseste pe el insusi si ca jocurile competitionale,concurentele si rivalitatile in care se initiaza copiii nostri din pruncie sunt tot atatea raporturi de forte ucigatoare pentru toti”

A zecea plaga “ Moartea primilor nascuti dintre oameni si animale
Iesirea 11 si 12 : “ Dupa aceea a zis Domnul catre Moise : < Inca o plaga voi mai aduce asupra lui Faraon si asupra Egiptului si dupa aceea va vor da drumul de aici. Dar cand va vor da drumul, cu grabire va vor alunga de aici. Spune dar poporului tau in taina, ca fiecare barbat de la vecinul sau si fiecare femeie de la vecina ei sa ceara imprumut vase de argint si vase de aur si haine>[...]  Si a zis Moise : <Asa graieste Domnul: La miezul noptii voi trece prin Egipt. Si va muri tot intaiul nascut in pamantul Egiptului, de la intaiul nascut al lui Faraon, care urmeaza sa sada pe tronul sau, pana la intaiul nascut al roabei de la rasnita si pana la intaiul nascut al dobitoacelor. Si va fi plangere mare in tot pamantul Egiptului, cum n-a mai fost si cum nu va mai fi. Iar la toti fiii lui Israel nici caine nu va latra, nici la om, nici la dobitoc, ca sa cunoasteti ce deosebire face Domnul intre Egipteni si Israeliti. Si se vor pogora toti acesti slujitori ai tai la mine si, inchinandu-se mie, vor zice : iesi impreuna cu tot poporul tau, pe care povatuiesti tu. Si dupa aceea voi si iesi> Si a iesit Moise de la Faraon infierbantat de manie[...]Dar a invartosat Domnul inima lui Faraon si el n-a ascultat sa lase pe Israel sa iasa din pamantul sau. Apoi a grait Domnul cu Moise si Aaron in pamantul Egiptului si a zis : <Luna aceasta va fi inceputul lunilor, sa va fie intaia dintre lunile anului. Vorbeste deci la toata obstea fiilor lui Israel si le spune : In ziua a zecea a lunii acesteia sa-si ia fiecare din capii de familie un miel ; cate un miel de familie sa luati fiecare. Iar daca vor fi putini in familie incat sa nu poata fie de ajuns ca sa nu poata manca mielul, sa ia cu sine de la vecinul cel mai aproape de dansul un numar de suflete : numarati-va la un miel atatia cat poti sa-l manance. Mielul sa va fie de un an, parte barbateasca si fara meteahna, si sa luati sau un miel sau un ied. Sa-l tineti pana in ziua a paisprezecea a lunii acesteia si atunci toata adunarea obstii fiilor lui Israel sa-l injunghie catre seara. Sa ia din sangele lui si sa unga usorii si pragul cel de sus al usii casei unde au sa-l manance. Si sa manance in noaptea aceea carnea lui fripta la foc ; dar s-o manance cu azima si cu ierburi amare. Dar sa nu-l mancati nefript deasjuns sau fiert in apa, ci sa mancati totul fript bine la foc, si capul cu picioarele si maruntaiele. Sa nu lasati din el pe a doua zis si oasele lui sa nu le zdrobiti.Ceea ce va ramane pe a doua zi sa ardeti in foc. Sa-l mancati insa asa : sa aveti coapsele incinse, incaltamintea in picioare si toiegele in mainele voastre; si sa-l mancati cu graba , caci este Pastele Domnului.. In noaptea aceea voi trece peste pamantul Egiptului si voi lovi pe tot intaiul nascut in pamantul Egiptului, al oamenilor si al dobitoacelor, si voi face judecata asupra tuturor dumnezeilor in pamantul Egiptului, caci Eu sunt Domnul. Iar la voi sangele va fi smen pe casele in care va veti afla ; voi vedea sangele si va voi ocoli si nu va fi intre voi rana omoratoare, cand voi lovi pamantul Egiptului. Ziua aceea sa fie spre pomenire si sa praznuiti intr-insa sabratoarea Domnului din neam in neam ; ca asezare vesnica s-o praznuiti>. Apoi a chemat Moise pe toti batranii fiilor lui Israel si le-a prescris ce a zis Domnul : <Caci are sa treaca Domnul sa loveasca Egiptul ; si vazand sangele de pe pragul de sus si de pe cei doi usori, Domnul va trece pe langa usa si nu va ingadui pierzatorului sa intre in casa, ca sa va loveasca. Paziti acestea ca un asezamant vesnic pentru voi si pentru copiii vostri> Au mers  deci fiii lui Israel si au facut toate cum poruncise Domnul lui Moise si Aaron ; asa au facut. Iar in miezul noptii a lovit Domnul pe toti intai-nascutii in pamantul Egiptului, de la intai nascutul lui Faraon, care sedea pe tron, pana la intai-nascutul robului, care sta in inchisoare, si pe toti intai-nascutii dobitoacelor. Si s-a sculat noaptea Faraon insusi, toate rugile lui si toti Egiptenii si s-a facut bocet mare in toata tara Egiptului, caci nu era casa in care sa nu fie mort. In aceeasi noapte a chemat Faraon pe Moise si Aaron si le-a zis : <Sculati-va si iesiti din pamantul poporului meu! Si voi si fiii lui Israel! Si duceti-va  de faceti slujba Domnului Dumnezeului vostru, precum ati zis. Luati cu voi si oile si voii vostri cum ati cerut si va duceti si ma binecuvantati si pe mine!> Fiii lui Israel au plecat din Ramses spre Sucot , ca la sase sute de mii de barbati pedestri, afar de copii. Tmpul insa, cat fiii lui Israel si parintii lor au trait in Egipt si in tara Canaan, a fost de patru sute treizeci de ani.”

-          “Aceasta a zecea plaga poarta amprenta pecetii divine[...] Aceasta plaga este unica in sine si Una in calitatea sa divina.”
-          “Legea este implacabila. Ea este ontologica si lucreaza si astazi cand eu scriu aceste randuri. In aceasta lume, copiii nostri mor pentru ca noi nu nastem din launtrul nostru un “fiu “ nou, cel dintai nascut, care , prin morti si nasteri succesive in adancul nostru interior, sa ctitoreasca integralitatea fiintei noastre, Numele nostru tainic, dumnezeiesc!”
-          “Gata fiind de plecare si de parasire a pamantului sclaviei lor, pentru ca au nascut un nou fiu, Evreii jertfesc “mielul”, semn exterior al mielului, care a suferit si a murit in ei, semn al sangelui ce a curs in ei.”
-          “Mielul va fi “fript la foc”, simbol al unei noi iubiri, de ordin spiritual, care a jertfit mielul interior in focul cuptorului.El va fi servit cu ierburi amare , semn al integrarii amaraciunii legata de sclavie, si cu “paine nedospita” caci nimic din ceea ce a dospit in pamantul sclaviei nu s-a inaltat in caldura Duhului Sfant, ci in cea a patimilor.”
-          “Numele de Paste semnifica trecerea lui YHWH , care va permite apoi plecarea Evreilor, propria lor “trecere” in afara Egiptului, insa cuvantul nu va mai avea aceeasi semnificatie.”


-          “Copiii mei ma conduc fara mila “spre mine insami” si eu stiu ca nu este vorba de “pedeapsa” ce trezeste o culpabilitate la fel de distrugatoare ca si eroarea inconstientei, ci de o trezire a constiintei, daca stiu sa privesc oglinda aceasta cu ochii inimii.”
-          “Aceasta nastere interioara care,ontologic, trebuia sa se faca prin incercarea unei destabilizari necesare, se continua prin conditionarea noastra dureroasa, prin suferinta animalului ranit la care am fost redusi. Este evident ca in mijlocul suferintei, omul se trezeste.”


-          Premisa a Luminii necreate, soarele pamantului Canaan, care de acum ii va ilumina pe Evrei, dupa intunericul Egiptului, nu va miscora indoiala din inima lor! “ Este posibil acest lucru?” intreaba si astazi copilul pe parintele sau in seara de Pesah: “Cine deosebeste aceasa noapte de toate celelalte nopti?”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu